duminică, 6 iulie 2008

Vorbe de duh sau Alegoria

Oamenilor le place foarte mult sa compare. De aici au aparaut figurile de stil, mai precis comparatiile (stiu ca mai sunt si altele dar asupra acestora voi insista).
Dar de ce comparatiile ajuta? Pentru ca ne fac sa vedem lucrurile obiectiv, lucru care ne poate descurca din anumite situatii.
Stau si analizez originea vorbelor de duh = proverbe = zicatori = etc... si ajung la concluzia ca cei care le-au inventat chiar s-au confruntat cu probleme serioase in repetate randuri.
Acum vorbim cu usurinta de capra vecinului, de pomul laudat sau de ulciorul ce nu merge de multe ori la apa.
Si cum si eu sunt om, si cum fiecare om are problemele lui, va las sa reflectati asupra unei vorbe de duh, conceptie proprie: Cioara din mana e mai vrabie decat vrabia de pe gard.

6 comentarii:

Anonim spunea...

“Cioara din mana e mai vrabie decat vrabia de pe gard.” – creatie proprie zici, huh?

Nu stiu exact la ce te gandeai cand ti-ai bagat codita in butoiul cu “intelepciune populara”, dar, in ceea ce ma priveste, nu pot decat sa extrag din mesaj o doza uriasa de...calcul. Ceea ce ai spus te reprezinta – nu cred ca ai risca totul pentru ceva iluzoriu (probabil tu vei citi: “ludic”).

Cat despre obisnuinta de a uza de “proverbe si zicatori”... cred ca se datoreaza mai mult faptului ca, inca din perioada intrauterina (cred), ne sunt inoculate in mod obsesiv diverse observatii, apartinand unor indivizi la fel de diversi, cu capacitati mai mici sau mai mari de sinteza. A modifica proverbele, demonstrandu-le apoi veridicitatea (in forma distorsionata) este, zic eu, de preferat. (vezi Ion Marculescu – “Quattrocente”).

Insa nu sunt de luat in seama. Sunt destul de subiectiva in ceea ce priveste proverbele, fiindca, de fiecare data cand citesc unul, nu pot decat sa ma gadesc la o fraza care mi-a ramas bine intipatita in...talpa (ca de minte nu poate fi vorba): “Wise men make proverbs. Fools repeat them.”. Este, deci, de inteles aversiunea mea. Dar tu nu ai repetat, ci ai creat unul (mi te imaginez asudand in fata unui creuzet). O biluta alba, asadar!!

Ioana spunea...

nu stiu exact la ce te-ai gandit atunci sau ce ti s-a intamplat de ai ajuns la concluzia asta.
dar eu tot nu cred ca e o chestie general valabila.

oricum o sa iti las un comment cand o sa gandesc ceva mai profund... acum sunt prea adormita

Anonim spunea...

Adica vrei sa spui ca daca compari ceea ce ai (si pe care poate nu apreciezi)cu ceva vag dar pe care ti-l doresti (cu lacomie) rezulta ca ceea ce ai e mai potrivit si mai bun decat o posibila Fata Morgana dupa care alergi.

Da, e posibil deseori ...adica "ai grija ceea ce-ti doresti". problema nu esa-ti doresti ceva, ci sa realizezi dupa efortul de a-l obtine ca de fapt nu este ceea ce doreai si ca era mai bine inainte.

de aceea trebuie sa ai intuitie, sa-ti urmezi instinctul... altfel alergand dupa vrabiute pierzi si cioara din mana

adrian

Anonim spunea...

so...reiau ce a zis ank:D...ce te'a determinat sa ajungi la concluzia asta?...eu nu mai am nici o cioara in mana :)) deci ma rezum sa vanez vrabii de pe gard :)) nu am nimic de pierdut ca sa zic asa.

Anonim spunea...

Deci. Dupa ce am stat un pic pe ganduri in fata pozei (cu cioara in mana) si meditand asupra a ceea ce Celestin a reusit sa stoarca din proverb am ajuns la urmatoarele concluzii:
Din stravechiul proverb "Nu da vrabia din mana pe cioara de pe gard" a ramas doar esenta: Faptul ca CIOARA, care, in cazul nostru este, totusi, in mana, este superioara in toate privintele vrabiei de pe gard.
Poate, pentru inceput, pentru faptul ca este. Dar Cioara, ca specie, este superioara Vrabiei si prin marime, perioada din an in care poate fi intalnita si penajul mereu la moda.
Iar (revin) faptul subliniat de Celestin ca este "in mana" surclaseaza orice alt animal ar fi pe gard (rinocer, cal, girafa) sau in orice alte imprejurari (foc, casa, pod). Asa este.

o_parere spunea...

« Cioara din mana e mai vrabie decat vrabia de pe gard.” ... adevarul meu este ca aparentele inseala...simturile ne inseala in fiecarte zi si ... nu te mai poti baza pe nimic in lumea asta, pt ca intr-o secunda se poate intoarce pe dos..si atunci te intrebi: s-a intors ea sau eram eu intoarsa, citind cu capul in jos... cum e posibil sa intelegi ceva corect daca totul e relativ...poate nu am deschis ochii la timp...poate ochii mei nu sunt facuti sa vada, doar sa planga atunci cand consecintele gandurilor mele isi etaleaza concluziile pe obraji...atunci cand cioara din mana se dovedeste a fi mai vrabie decat vrabia de pe gard... «